Alla inlägg den 8 november 2009

Av MB Chron - 8 november 2009 20:33

1977!

 

Jag gick då i årskurs 5 och var väldigt trött.

Man konstaterade att jag hade blodbrist även

kallad "anemi" järnbrist. Efter en del undersökningar fick

man fram att jag hade blod i avföringen.

Men man kunde inte hitta vad som var orsaken.

Man satte in järn tabletter och fick efter ett tag

upp mitt blodvärde till en godkänd nivå!

Och samtidigt blev jag mycket piggare.

Av MB Chron - 8 november 2009 20:10

Livs meninget

 

En önskan jag har

alla mina dar

 

En sak jag ber

När jag ser alla andra som ler

 

Det är att jag skall bli frisk

Leva här utan risk

 

Få slippa att tänka på allt

Bara får vara och ta det kallt

 

Jag vill få leva ett liv utan sorg

Bo i ett slott och inte en borg

 

Att aldrig smärta få känna mer

Det är den enda önskan jag ber

 

Av: MB chron

 

  

 

Av MB Chron - 8 november 2009 18:49

FACKTA OM MB Chrons Sjukdom

Källa: Doktorn.com

 

 

Crohns sjukdom är en kronisk inflammatorisk tarmsjukdom.

Det vanligaste är att inflammationen sitter i nedre delen av tunntarmen,

men kan undantagsvis förekomma var som helst i magtarmkanalen.

Det finns effektiv behandling som kan hålla sjukdomen i schack.

 


Cirka 25 000 personer i Sverige beräknas ha Crohns sjukdom,

och drygt 500 personer insjuknar varje år.

 Man insjuknar oftast i 20-30 årsåldern och det är lika

 vanligt hos kvinnor som hos män, dock har rökare högre risk att drabbas.

 En annan inflammatorisk tarmsjukdom är ulcerös kolit.

 Vid ulcerös kolit begränsas inflammationen till ändtarmen

 och/eller tjocktarmen.


Läs mer om teorier kring orsaken till Crohns Sjukdom

 

Crohns sjukdom - symtom
Typiskt för Crohns sjukdom är att besvären kommer i så kallade skov,

det vill säga att det blir värre i perioder.

 De här perioderna går sedan över i lugnare faser då man inte

känner av symtomen så mycket. Ibland kan symtomen försvinna helt en tid.

 Själva sjukdomen är kronisk och kan inte helt försvinna men

det finns mycket man kan göra för att minska besvären.
De vanligaste symtomen är magsmärtor och diarré,

 ofta flera gånger om dagen. Man kan också få feber,

 viktminskning, trötthet och ibland förekommer blod i avföringen.

Symtomen varierar beroende på var i tarmen inflammationen sitter.

Det förekommer att andra delar av kroppen

också drabbas av inflammation, i form av problem med lederna,

ögoninflammation eller hudförändringar.

Barn som har Crohns sjukdom kan få en avstannad

tillväxt om de inte behandlas.


Läs om undersökning och utredning av Chrons sjukdom


Crohns sjukdom - behandling
Den vanligaste behandlingen är medicinering, ofta med

specifika läkemedel. När man får ett akut skov måste

man ofta behandlas en tid på sjukhus.

Där får man ofta en kortisonbehandling för att häva

inflammationen i kombination med andra mediciner.

Näring via dropp direkt i blodet gör att tarmen får vila.

Under de perioder som sjukdomen inte är aktiv

fortsätter många med så kallad underhållsbehandling

för att förhindra ett återfall.

Traditionellt använda läkemedel är sulfzalasinpreparat,

antibiotika, kortison och immunomodulerande läkemedel.


Läs mer om behandling av Crohns sjukdom


Kosten kan vara en del av den medicinska behandlingen

vid Crohns sjukdom. En del, men inte alla, blir ordinerade

fettfattig diet. Den kan lindra symtomen om sjukdomen

sitter i tunntarmen. I sällsynta fall krävs större operationer,

så kallade stomioperationer. Man får då en "påse på magen",

 antingen tillfälligt för att ge inflammationen en möjlighet att

läka ut eller som en permanent lösning.


Nya behandlingar
De traditionella läkemedelsbehandlingarna har hos många

patienter en otillräcklig effekt samt biverkningar,

speciellt vid svårare sjukdom. Detta har gjort att man ofta

behöver gå in med kirurgisk behandling.

Nya biologiska läkemedel, så kallade TNF-hämmare,

har nu blivit ett värdefullt tillskott i behandlingen.

Dessa kan användas vid svåra besvär när annan

behandling inte varit tillräckligt effektiv.

Av MB Chron - 8 november 2009 18:09

 Hej!

Jag är en man/kille/gubbe på +40

Jag har en tarmsjukdom som heter MB chron

Det är en inflammatorisk sjukdom som i korta drag

betyder att jag inte tål min egen slemhinna.

Jag fick diagnosen 1981 men hade varit sjuk sedan 1977.

"Jag var 11 år då"

Jag kommer att skriva om hur det är att vara kronisksjuk

och veta att man aldrig kommer att bli frisk.

Jag kommer att berätta hur mitt liv ser ut och hur jag försöker att

tackla livets svårigheter.

Jag kommer även att lägga ut dikter, citat,

tänkvärda ord och kanske skänka en tröstande tanke ibland.

Även svara på era frågor om ni skulle vilja veta något

Skicka en kommentar eller ett mail så ska jag försöka att svar er

på bästa möjliga sätt. Vill ni vara anonym så är det inget hinder.

Det är jag själv än så länge.

Men jag kommer att tala om vem jag är längre fram.

 

  

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Google Översätt

Klocka

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

www.kvalitetskatalog.se

RSS

BESÖKSRÄKNARE

Hälsa bloggar

toppblogg

Blogtoplist.se

flag counter

free counters

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggar Topplista

Blogg Topplista

Blogglista.se

Blogglista.se

Superblog.se

Topplista.se

Topplista.se - Nätets bästa sajter

frisim blogg ping

Pinga Frisim

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards