Alla inlägg den 30 november 2009

Vem

Av MB Chron - 30 november 2009 18:00

Vem

 

Vem värmer kinden din

Vem torkar din tår

 

Vem ser tåren i mitt öga

Vem läker mitt sår

 

Vem tröstar mitt ledsamma inre

Vem ser när jag ensam går

 

Vem säger hej där

Vem smeker mitt hår

 

Nej det är ingen som mig ser

när jag så dåligt då mår

av: ” MB Chron”

                          


Av MB Chron - 30 november 2009 16:15

  

Löv

 

Det finns ett träd ut i en lund

Det finns ej löv på grenar rund

Det trädet gråter för kallt det är

Det trädet gråter så ensam det bär

Det kan ej glömma den varma bris

Och nu det komma kyla och is

Varför måste man ensam vara

när man till sammans vill vara bara

Det finns ett träd ut i en lund

Där kommer kamrat det är hund

av: "MB Chron"

          

 

Av MB Chron - 30 november 2009 11:59

Att ha stomi kan kännas skrämmande och identitets kränkande. Och det är det. Men att leva med en stomi är ett sätt att leva ett normalt liv utan dom smärtor eller andra problem som man vill eliminera med stomi operationen. Jag har själv en colostomi och jag lever helt som innan jag fick stomin. Jag reser utomlands, solar, badar, sportar, dansar, är ute i naturen. Ja det finns inget som jag känner att jag måste avstå på grund av stomin. Min största fasa var hur tjejer skulle reagera på att jag hade stomi. Men det blev en överraskning till det positiva. Och det gäller nog också tvärt om. Har någon intresserat sig för dig så är det inte stomin som är avgörande. Utan det är din personlighet. Man kan fråga sig ”När skall jag berätta för min partner att jag har stomi?” Jag skulle rekommendera att berätta detta så snart som möjligt. Kanske inte första träffen men när man sitter tillsammans och pratar om sig själv skulle vara ett bra tillfälle. Hur din partner reagerar beror mycket på henne/honom För det är ALDRIG dig det beror på. I början när man får en stomi så är det mycket prova hit och prova dit. Att ha en stomi är mycket individuellt. Man måste lära sig sin kropp. Vissa gånger går det fort och lära sig och andra gånger tar det tid. Men man brukar hitta lösningar på det mesta. Vad man skall äta och vad man inte skall äta är också individuellt. Men generellt skall man undvika gasbildande mat och mat som är svår smällt. Att få gaser kan i många situationer vara en pinsam sak. Men det finns kapslar som har en liten verkan. Själv föredrar jag att tänka på vad jag äter och därigenom försöka eliminera gasbildandet. Att äta svår smällt mat kan orsaka tarm vred så då är det viktig att tugga maten noga. Ha som mål att ALDRIG stressa när du skall äta. Sedan kan fet mat orsaka diarré. Så det kan vara bra om man drar ner på fettet i maten. Att till exempel äta en köpt Pizza skapar ofta problem för stomi personer. Då kan man göra sin egna pizza och använda lite magrare ost och mindre olja. Det är ju godare också.

Här kommer lite fakta om olika stomier och varför man gör en stomi.

 

Stomi

Stomi är vad man i vanligt tal kallar påse på magen. Det finns många olika stomier 

Kolostomi (även stavat Colostomi) - stomi av tjocktarmen (Colon).

Ileostomi (Loopileostomi) - stomi av tunntarmen.

Urostomi - borttagning av urinblåsan, som ersätts av en del av tunntarmen.

Transversostomi - stomi av mellersta delen av tjocktarmen.

 

Varför Stomi

Orsaken till att man väljer att anlägga en stomi är ofta att man måste göra en operationer där man tar bort en del av tarmen (tarmresektioner), t ex vid

  • Tjocktarmscancer
  • Ändtarmscancer
  • Avgränsad tarmdöd, så kallad gangrän, t.ex vid tarmvred
  • Ulcerös colit
  • Inflammatoriska tumörsjukdomar, tarmsjukdomar, divertikulos eller medfödda missbildningar.

Stomin kan vara permanent eller vara avsedd att "nedläggas", dvs. att i ett senare skede återanslutas till den återstående tarmslingan i buken för att förhoppningsvis återfå en normal tarmfunktion.

 

Vad är en Stomi

Genom att lägga ut tarmöppningen på buken avlastas den eventuella sträcka som finns kvar och får läka, vilket kan vara gynnsamt inför en senare nedläggning. Stomin täcks av en stomipåse, som fästs på en platta på huden. Denna samlar upp tarminnehållet och kräver manuell tömning, ofta flera gånger per dag.

 

Konsistensen av avföringen från stomin beror till stor del på var i tarmen stomin har inrättats. Som tumregel gäller att ju närmare magsäcken, desto vattnigare och lösare blir innehållet i påsen, då vätska normalt sugs upp utmed hela tarmens längd. Detta måste ibland korrigeras med ökat vätskeintag.

 

Att leva med stomi

 Många tycker det är jobbigt och pinsamt att leva med en stomi, speciellt i sociala situationer. Oron över om den ska läcka, lukta eller synas kan hindra en stomipatient från att leva ett normalt socialt liv. Dock finns nuförtiden väl utvecklade, moderna material som ger goda förutsättningar för patienten att kunna fungera som vanligt. Det går bra att motionera och bada utan att stomins funktionalitet störs. Man kan få störd nattsömn av att behöva byta stomi. Detta kan undvikas genom att man låter bli att äta och dricka kvällstid.

 

Eftersom att identiteten är så starkt knuten till kroppen kan en stomioperation påverka patientens integritet och självkänsla mycket negativt. Det är viktigt att patienten är väl informerad både skriftligt och muntligt om de fysiska förändringar denna typ av operation innebär. Då leder detta till att patienten har lättare att acceptera den nya situationen och rehabiliteringen kommer få bättre effekt.

 

Kost

Vanlig konsumtion är oftast lämplig efter en stomioperation. Man bör dricka mycket och tugga maten noga. Den opererade får själv pröva sig fram för att upptäcka vad som är mer eller mindre lämpligt för honom/henne. Eftersom gaser är ett problem bör gasbildande mat undvikas. Exempel på gasbildande mat är läsk, bönor och lök. Majs och nötter kan innebära problem för en ileostomiopererad.

Fackta hämtad från Wikipedia



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Google Översätt

Klocka

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

www.kvalitetskatalog.se

RSS

BESÖKSRÄKNARE

Hälsa bloggar

toppblogg

Blogtoplist.se

flag counter

free counters

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggar Topplista

Blogg Topplista

Blogglista.se

Blogglista.se

Superblog.se

Topplista.se

Topplista.se - Nätets bästa sajter

frisim blogg ping

Pinga Frisim

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards