Alla inlägg under november 2009

Av MB Chron - 23 november 2009 16:29

Mörker

 

Nu är kvällen här

Snart det till natten bär

 

Solen har lagt sig till ro

För att vila i sitt bo

 

Då är det natten som styr

Då ingen skugga behöva fly

 

Men snart har solen fått villa klart

då kommer våren med väldig fart

 

Och då är det mörkret som vila får

När det mot ljusare tider det går

 

Visst kan det kännas tungt

men att ha skiftande årstider är lugnt

av: "MB Chron"

                                             

Av MB Chron - 23 november 2009 16:15

 

Sommaren 1984

 

Den sommaren fick jag verkligen lära mig att leva med en Stomi. Det gick faktiskt riktigt bra. Jag hade problem att prata om min stomi. Men eftersom mina kompisar visste om att jag hade fått stomi så kändes det inte som om jag eller dom behövde prata om detta. Sedan blev det ju några saker som jag kände att det var lite skämit att göra. Som bland annat att visa den öppet.

Men Jag var på dans flera gånger i veckan jag arbetade, dock halvtid, Jag var på fester och hade roligt.

Angående fester så kände jag att jag inte behövde alkohol på samma sätt som innan. Jag kunde dricka och det gjorde jag men det kändes som om det inte var nödvändigt.

Utan det blev jag som för det mesta körde alla andra i stället.

Det var en riktigt bra sommar som jag för första gången kunde känna mig riktigt bra.

Sedan kom en av mina roligaste och bästa stunder.

I mitten av Augusti den 17.

Jag träffade min flicka. Som ännu är min fru

En helt underbar kvinna som skulle visa sig vara mer underbar än vad man någonsin får räkna med.

Tack min vän.

Av MB Chron - 23 november 2009 14:35

Ensam jag sitter

 

Jag sitter här ensam och tänker på dig

Jag sitter här ensam, saknar du mig

Jag tänker på stunder när du och jag var

tillsammans så lycklig, helt underbara dar.

Ditt leende smittar, ett skratt från din mun

Jag sitter vid foten, precis som en hund

Jag undrar vad som händer med dig och med mig

Jag vill bara säga JAG ÄLSKAR DIG

Av: ”MB Chron”

  

Av MB Chron - 23 november 2009 13:45

Julen!

 

Julen är kommen

Julen är snart här

Julen en högtid

som alla har kär

 

Julen man stressar

lagar till mat

klappar skall packas

och knäck upp på fat

 

Julen har kommit

Snart är den för bi

Julen för alla

det blev bara vi

 

Vi satt oss och titta

på kalle också

Samma som förut

när barnen var små

 

Men nu har de eget

familj, barn och hund

Så vi får där sitta

ensam var stund

 

Finns det någon menig

att fira en jul

Ensam på kvällen

är inte kul

 

nej tänk på dom

ensamma som sitter där alena

tänk så dom får komma

bjud inte för sena

av: "MB Chron"

          

Av MB Chron - 23 november 2009 11:15

Våren 1984 OPERATION

Jag blev inlagd 28/3 1984. Jag skulle Opereras den 2 april.

Jag hade nog insett att jag skulle måsta göra detta ingrepp

och hoppas på det bästa.

Men jag hade en tvekande känsla som malde inom mig.

Men jag hade gott stöd. Mina kompisar och min Ex flickvän var där och stöttade mig dagen innan operation. Och jag hade mycket stöd av personalen på 15 A.

Jag fick prova ut en stomipåse som jag skulle ha och var den skulle sitta.

Jag kände redan då att jag skulle få det svårt att acceptera detta.

Men när jag tänkte tillbaka på hur jag mådde fanns det inget alternativ.

Jag kördes ner på operationen och blev sövd. 5,5 timme efteråt vaknade jag upp

efter operationen. Jag ville inte ens titta på påsen.

Och det gjorde jag inte heller på ett helt dygn.

På dag 2 började det komma flytande

vätska i stomin som skulle tömmas.

Jag hade inte ätit någonting så det måste vara sekret och

vätska som avsöndrades från

tarm, magsäck och njure. Sköterskorna villa att jag skulle börja sköta detta själv. Och jag gjorde ett försök. Det slutade med att jag spydde på grund

av lukten. FY vilken stank!

Men jag kämpade och kämpade och det gick bättre och bättre.

På dag 5 efter operationen hade fortfarande inte tarmen

kommit igång. Men min läkare tyckte

att jag skulle börja äta lite så skulle det nog lösa sig.

Dag 6 smärtor, feber, smärtor och feber.

Ner till röntgen och ultraljud. Konstatera sammanväxningar= stopp i tarmen.

Dag 7 ny operation.

4,5 timmar. Men efter den operationen så gick det

bättre att äta och jag började kunna sköta

stomin riktigt bra. Bara jag hade en klädnypa för näsan.

Jag mådde jätte illa av den lukten.

Två och en halv vecka på sjukhuset och ett sår som dom

hade fått binda suturer (stygn)

igen magen med tussar så att såret inte skulle spricka upp.

Helgen efter var jag på dans.

Jag dansade väl inte så mycket. För det orkade jag inte.

men det blev i alla fall några. Trotts att

det gjorde Skit ont.

Men tillbaka skulle jag.


Av MB Chron - 23 november 2009 08:45

Veckan

 

 

  

I dag är det måndag

så börjar vår vecka

Nu gäller det bara

att inte börja säcka

 

  

 

Sedan är det Tisdag

den kommer så snabbt

Men än är det långt till helgen

ge inte tapp

 

  

 

Men när Onsdagen nalkas

då föder vi hopp

Att ledigt vi får

efter arbetets lopp

 

  

 

Så Torsdag du

så välkommen så

Halva vår vecka

har lämnat

oss då

 

  

 

Så vaknar vi upp

med Fredagen här

Vi vet ej hur fort

till hemmet det bär

 

     

 

Lördag och Söndag

ni ljuvliga två

Allt går så fort

och ni är så få

av: "MB Chron"




Av MB Chron - 22 november 2009 23:21

Regn

 

Regnet det smattra,

mot taket så hårt.

Det är ju snart jul,

Var är den snö jag vill åt.

 

Jag längtar till snö,

utan slask och allt blött.

Så barnen kan bygga,

och leka sig trött.

 

De vintrar jag mins,

var det allt mera snö.

Men nu verkar vintern

mest liknas med tö.

 

Att det skiftningar

i årstider så skall vara.

Våren, sommaren, hösten

och vintern den rara.

 

Är det alla vårt fel,

att det blivit så här?

Är detta en skugga

av den skuld som vi bär?

av: "MB Chron"

    


Av MB Chron - 22 november 2009 13:00

Söndag!

Snart har en ny helg gått!

Det har gått så jätte fort.

Helger måste vara dom snabbaste timmar

som dygnet har. Man hinner

inte ens komma hem innan man skall iväg

till jobbet igen. Men det är också den stund

på veckan som man får vara med sin

familj och mysa ta det lugnt och bara njuta.

Jag har i veckan gjort klart med mina tänder.

Jag har nu inte en tand kvar av mina egna

i min mun. (Morbus Chron och den del av min

sjukdoms historia som jag inte har skrivit om än)

Den kommer.

Skall få tandskena med stift.

Det kommer att bli bra.

Men nu skall det läka i munnen och sedan skall

jag börja med Humira igen.

Har hållit uppe i ca 6 veckor och det känns.

Men skall i alla fall in och göra avtryck på Torsdag

till veckan.

Nej nu skall jag vara med min underbara familj

resten av denna Söndag

Ha det

//MB Chron

        

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Google Översätt

Klocka

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

www.kvalitetskatalog.se

RSS

BESÖKSRÄKNARE

Hälsa bloggar

toppblogg

Blogtoplist.se

flag counter

free counters

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggar Topplista

Blogg Topplista

Blogglista.se

Blogglista.se

Superblog.se

Topplista.se

Topplista.se - Nätets bästa sajter

frisim blogg ping

Pinga Frisim

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards