Direktlänk till inlägg 23 november 2009

Våren 1984 OPERATION

Av MB Chron - 23 november 2009 11:15

Våren 1984 OPERATION

Jag blev inlagd 28/3 1984. Jag skulle Opereras den 2 april.

Jag hade nog insett att jag skulle måsta göra detta ingrepp

och hoppas på det bästa.

Men jag hade en tvekande känsla som malde inom mig.

Men jag hade gott stöd. Mina kompisar och min Ex flickvän var där och stöttade mig dagen innan operation. Och jag hade mycket stöd av personalen på 15 A.

Jag fick prova ut en stomipåse som jag skulle ha och var den skulle sitta.

Jag kände redan då att jag skulle få det svårt att acceptera detta.

Men när jag tänkte tillbaka på hur jag mådde fanns det inget alternativ.

Jag kördes ner på operationen och blev sövd. 5,5 timme efteråt vaknade jag upp

efter operationen. Jag ville inte ens titta på påsen.

Och det gjorde jag inte heller på ett helt dygn.

På dag 2 började det komma flytande

vätska i stomin som skulle tömmas.

Jag hade inte ätit någonting så det måste vara sekret och

vätska som avsöndrades från

tarm, magsäck och njure. Sköterskorna villa att jag skulle börja sköta detta själv. Och jag gjorde ett försök. Det slutade med att jag spydde på grund

av lukten. FY vilken stank!

Men jag kämpade och kämpade och det gick bättre och bättre.

På dag 5 efter operationen hade fortfarande inte tarmen

kommit igång. Men min läkare tyckte

att jag skulle börja äta lite så skulle det nog lösa sig.

Dag 6 smärtor, feber, smärtor och feber.

Ner till röntgen och ultraljud. Konstatera sammanväxningar= stopp i tarmen.

Dag 7 ny operation.

4,5 timmar. Men efter den operationen så gick det

bättre att äta och jag började kunna sköta

stomin riktigt bra. Bara jag hade en klädnypa för näsan.

Jag mådde jätte illa av den lukten.

Två och en halv vecka på sjukhuset och ett sår som dom

hade fått binda suturer (stygn)

igen magen med tussar så att såret inte skulle spricka upp.

Helgen efter var jag på dans.

Jag dansade väl inte så mycket. För det orkade jag inte.

men det blev i alla fall några. Trotts att

det gjorde Skit ont.

Men tillbaka skulle jag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MB Chron - 28 september 2013 19:18

Fråga: Håkan Ågren Tisdag 17 sept 13:09 Hejsan  Mitt namn är Håkan Har du någon gång provat Fitline vi har många tusentals som har fått underbara resultat. vill du veta mera kontakta mig på amilo@live.se     Svar: Ja jag har testat Fi...

Av MB Chron - 16 september 2013 19:15

Inflammatorisk tarmsjukdom Morbus Crohn och Ulcerös Kolit   Introduktion Inflammatorisk tarmsjukdom är ett samlingsnamn för Crohns sjukdom och ulcerös kolit. De behandlas och följs i första hand av medicinläkare, så kallade gastroenterologer. D...

Av MB Chron - 8 mars 2013 11:14

mamma Onsdag 6 mars 00:05 Hej! Misstänker att min dotter har morbus crohn. Hon har haft diarrè en längra tid och då även blod både i avföringen och även däremellan. hon har varit hos doktorn och tagit prover men inte fått svar än. Hon har inte on...

Av MB Chron - 1 januari 2013 15:11

Gott nytt år till er alla med hopp om ett friskt och glädjande år mitt 2012 har varit allt annat än bra. inte så mycket sjukdom som känslomässigt. jag vet att det är mycket lättare att ta sig genom svårigheter tillsammans än ensamma så va...

Av MB Chron - 11 maj 2012 16:58

Morbus Crohne   Sjukdomsförlopp Vanligtvis uppträder Crohns sjukdom i 20- till 30-årsåldern, men både barn och äldre människor kan få sjukdomen. Aktuella rapporter visar att sjukdomen blivit vanligare bland ungdomar. Vid Crohns sjukdom kan tarminf...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Google Översätt

Klocka

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<<
November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

www.kvalitetskatalog.se

RSS

BESÖKSRÄKNARE

Hälsa bloggar

toppblogg

Blogtoplist.se

flag counter

free counters

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

Bloggar Topplista

Blogg Topplista

Blogglista.se

Blogglista.se

Superblog.se

Topplista.se

Topplista.se - Nätets bästa sajter

frisim blogg ping

Pinga Frisim

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards